تبلیغات
axin بزرگترین و بروز ترین مرکز عکس بازیگران ایرانی


بیوگرافی گلشیفته فراهانی

بیوگرافی گلشیفته فراهانی

 

 

نام اصلی:رهاورد فراهانی
تاریخ تولد: 1362
محل تولد:تهران
مدرك تحصیلی:فارغ التحصیلهنرستان موسیقی
دختر بهزاد فراهانی و فهیمه رحیم نیا
خواهر شقایق فراهانی

- تنها خوش شانسی بزرگ او بازی در فیلم درخت گلابی - یکی از بهترین فیلم های مهرجویی - است.

- برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر از بخش بین الملل شانزدهمین جشنواره فیلم فجر.

- بهترین بازیگر جشنواره بیست و دوم فیلم فجر برای بازیهای خیره کننده اش در دو فیلم « بوتیک » و « اشک سرما » به انتخاب نویسندگان و منتقدان

- برنده تندیس زرین هشتمین جشن خانه سینما برای بازی در فیلم « اشک سرما »


گلشیفته فراهانی در ۱۹ تیر ۱۳۶۲ در تهران متولد شد. وی فرزند «بهزاد فراهانی» و «فهیمه رحیم نیا»، خواهر «شقایق فراهانی»، بازیگران سینما و تلویزیون می‌باشد. او دانشجوی رشته موسیقی از دانشگاه جامع علمی کاربردی است. همچنین بازی در سینما را از سال ۱۳۷۶ با فیلم «درخت گلابی» به کارگردانی «داریوش مهرجویی» آغاز کرد.

در فیلم‌های «درخت گلابی»، «زمانه»، «بوتیک»، «اشک سرما»، «به نام پدر»، «میم مثل مادر»، «گیس بریده» و «سنتوری» به ایفای نقش پرداخته که با درخت گلابی بهترین بازیگر نقش اول جشنواره ۷۶ شد و برای بوتیک و اشک سرما سومین بازیگر جشنواره ۸۲ بهترین بازیگر هشتمین دوره جشن خانه سینما و بهترین بازیگر زن جشنواره بزرگ سه قاره (نانت فرانسه) رابدست آورد.

فیلم «میم مثل مادر» با هنرمندی وی از استقبال فراوان تماشاگران و منتقدان برخوردار گشت. در این فیلم وی نقش مادری شیمیایی شده در جنگ ایران و عراق و صاحب فرزندی که دچار مشکلات تنفسی است را ایفا می‌کند.
 
...........................................
 
براى یادآورى گلشیفته فراهانى نیازى نیست به ذهنمان خیلى فشار بیاوریم. او از همان اولین فیلمش آشنا بود. جلوه اى از تمام دختران ساده، صمیمى و البته كمى شیطان و سبك سر ایرانى در بازى او نمایان بود و همین آینده درخشانى را براى او قابل پیش بینى مى كرد. گلشیفته فراهانی اولین حضورش در سینما با درخت گلابی بود. وقتی قرار شد داستان گلی ترقی توسط داریوش مهرجویی ساخته شود، محمدرضا شریفی نیا كه همكار شقایق فراهانی بود عكس های گلشیفته را نزد مهرجویی برد و مهرجویی طی چند تست، فراهانی را برای نقش «میم» درخت گلابی برگزید. صداقت و به نوعی ساده بودن میم و در عین حال شیطنت اش باعث شد تا شخصیتی به وجود بیاید كه در كنار تمام مشكلات طول فیلم لبخند بزند، روی درخت برود، بدود و بی اعتنا به خواستگارها بازی با بچه های دیگر را ادامه دهد. درخت گلابی گامی موفق برای فراهانی به سوی دنیای سینما بود. گامی كه باعث شد تا رشته دانشگاهی اش موسیقی را رها كند و مجذوب سینما شود. فراهانی بعد از درخت گلابی، نقش كوتاهی در هفت پرده را مقابل مهدی احمدی بازی كرد. فرشته ای كه برای دادن یك پیغام سعی می كند یكی از جوان های هفت پرده را از ناامیدی دور كند. او دومین كارش را برای كارگردانی انجام داد كه برای اولین بار فیلم می ساخت و لذت كار با فرزاد موتمن را هرگز فراموش نكرد. در فاصله  ای نه چندان زیاد «زمانه» حمیدرضا صلاحمند ساخته شد. اما این بار فراهانی در زمانه آن گلشیفته بااستعداد نبود؛كه این امر را میتوان در عوامل وكارگردانی فیلم جستجو كرد به علت اینكه این فیلم جزء بدترین فیلم های بازیگران مطرحی چون هدیه تهرانی ومحمد رضا گلزار هم بود هرچند حتی خودش هم می گوید تا به امروز هرگز فیلم را ندیده است.
فراهانی مدتی از سینما دور بود سپس با دو فیلم موفق بوتیك و اشك سرما، دوباره همان موفقیت درخت گلابی و هفت پرده را تجربه كرد. در بوتیك، اتی دختری فراری وخودسر است كه نمونه های آن در جامعه امروز بسیار به چشم می خورد. اگر چه حمید نعمت ا... هم زحمت زیادی برای درآمدن حس هر كدام از كاراكترهایش كشیده و شاید نتیجه زحماتش هم این بود كه بوتیك فیلم برگزیده هیات داوران و فیلم اول بیست و دومین جشنواره فیلم فجر شود. فراهانی بعد از بوتیك، در اشك سرما هم بازی كرد. نقش روناك، یك چوپان كرد كه لهجه و بازی او، كاملاً متفاوت از فیلم های قبلی اش بود. در آوردن لهجه كردی در آن فضای غیرقابل باور، نشانه تمرین زیاد فراهانی برای این نقش بود. اشك سرما در جشنواره به نمایش درآمد، با اقبال تماشاگران روبه  رو شد و حالا چند روزی است كه برپرده رفته تا در اكران عمومی با مخاطب امروزی ارتباط برقرار كند؛. در كنار این دو فیلم گلشیفته فراهانی در جایی دیگر فیلم متفاوت مهدی كرم پور هم بازی كرده است. رها دختری جنوبی و آبستن در فیلم جایی دیگر است كه درگیر یكسری مشكلات می شود. شاید بتوان گفت كه فراهانی برای نخستین بار نقش یك زن كامل و باردار را هم در این فیلم پذیرفته؛ نقشی كه تاكنون از او در فیلم هایش ندیده بودیم.
گلشیفته فراهانی پیش از شروع كار در سینما، در چند تئاتر و كار عروسكی در كنار پدرش فعالیت كرد. اما بازیگری او را از موسیقی دور كرد.. تندیس جشن هشتم خانه سینما در شرایطی به فراهانی تعلق گرفت كه او در ایران نبود و برای نمایش اشك سرما در ژاپن به این كشور سفر كرده بود؛ جایزه  ای كه پاسخی به همه تلاش های این بازیگر در سال قبل و نقش آفرینی های متفاوتش بود. پس از این فیلم ها گلشیفته فراهانی در بندر انزلی مقابل دوربین بهار خزر فیلمی از دكتر علی رفیعی رفت. او این بار در مقابل رضا كیانیان یكی از بازیگران با تجربه كار كرد. گلشیفته تجربه بازی در پروژه های فرا مرزی را هم دارد. او در این مدت در بابا عزیز مقابل دوربین ناصر خمیر كارگردان تونسی و در دو فرشته مقابل دوربین محمد حقیقت، ایرانی مقیم فرانسه رفته است. فضای تئاتری كار رفیعی كه احتمالاً فضایی فوق العاده برای بازی گلشیفته رقم زده و كار در دو فیلم متعلق به موج جشنواره  ای می تواند سبب شناخته شدن فراهانی در خارج از كشور و حتی كسب جوایز بین المللی برای او شود؛ كه همانا كسب مقام بهترین بازیگر زن در جشنواره نانت فرانسه(جشنواره فیلم سه قاره)بودگلشیفته فراهانی بازیگری است كه مرز میان نوجوانی تا جوانی در سینما را با زحمت فراوان و با موفقیت پیموده و حالا می تواند در اندیشه تثبیت خود به عنوان یك ستاره در سینمای ایران باشد. بازیگری كه در این سال ها همیشه سعی كرده به دور از سایه پدر و خواهر بازیگرش و فراتر از مرزهای خانواده، نشان دهد نه یكی از بچه های سینما و نه از نسل دوم سینماست. او به عنوان یك بازیگر مستقل حالا آنقدر به موفقیت رسیده كه كسی نتواند با این جملات، بازی های درخشانش را زیر سؤال ببرد. فقط نگاه كنید به بازی او در صحنه روی پل فیلم بوتیك در مقابل محمدرضا گلزار و البته صحنه ای كه در غار فیلم اشك سرما سعی می كند خودش را راضی كند تا كاوه با بازی پارسا پیروزفر را هدف قرار دهد. حركات صورت و نوع واكنش او به موقعیت در این دو صحنه از این دو فیلم كافی است تا باور كنیم سینمای ایران یك بازیگر تمام عیاررابه جمع معدود بازیگران اینگونه اش در تاریخ خوداضافه كرده است.
 
................................................
 
بالاخره بعد سالها یکه تازی هنرمند فوق العاده و بسیار ماهر کشورمان خانم هدیه تهرانی اینک نوبت به ستاره دیگری از آسمان پر ستاره سینمای ایران رسیده تا حرف اول را بزند و او کسی جز گلشیفته فراهانی نیست . گلشیفته فراهانی در ۱۹ تیر ۱۳۶۲ در تهران متولد شد. وی فرزند «بهزاد فراهانی» و «فهیمه رحیم نیا»، خواهر «شقایق فراهانی»، بازیگران سینما و تلویزیون می‌باشد. او دانشجوی رشته موسیقی از دانشگاه جامع علمی کاربردی است. همچنین بازی در سینما را از سال ۱۳۷۶ با فیلم «درخت گلابی» به کارگردانی «داریوش مهرجویی» آغاز کرد.در فیلم‌های «درخت گلابی»، «زمانه»، «بوتیک»، «اشک سرما»، «به نام پدر»، «میم مثل مادر»، «گیس بریده» و «سنتوری» به ایفای نقش پرداخته که با درخت گلابی بهترین بازیگر نقش اول جشنواره ۷۶ شد و برای بوتیک و اشک سرما سومین بازیگر جشنواره ۸۲ بهترین بازیگر هشتمین دوره جشن خانه سینما و بهترین بازیگر زن جشنواره بزرگ سه قاره (نانت فرانسه) رابدست آورد.فیلم «میم مثل مادر» با هنرمندی وی از استقبال فراوان تماشاگران و منتقدان برخوردار گشت. در این فیلم وی نقش مادری شیمیایی شده در جنگ ایران و عراق و صاحب فرزندی که دچار مشکلات تنفسی است را ایفا می‌کند.شاهکار او بازی در فیلم سنتوری بود که توجه همه بینندگان را به خود جلب نمود.

مجموعه دروغ‌ها آخرین فیلمی است که او در آن به ایفای نقش پرداخته است. در نخستین پوستر رسمی این فیلم هالیوودی که از سوی کمپانی برادران وارنر منتشر شد، نام گلشیفته فراهانی در فهرست بازیگران فیلم در مقام چهارم و به عنوان نخستین بازیگر زن فیلم به چشم می‌خورد. لئوناردو دی کاپریو، راسل کرو و مارک استرانگ، بازیگرانی هستند که نام‌هایشان پیش از فراهانی در پوستر فیلم قرار دارد. در مرداد سال ۱۳۸۷ به دنبال ایفای نقش در فیلم مجموعه دروغ‌ها خبر ممنوع الخروج شدن گلشیفته فراهانی اعلام شد و بعد از مدتی خبری مبنی بر سفر او به امریکا در خبرگزاری‌ها پخش شد.او در تیزر فیلم مجموعه دروغ‌ها در کنار لئوناردو دی‌کاپریو بدون حجاب دیده می‌شود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که کنترل فیلم‌ها را انجام می‌دهد اعلام کرده ‌است که مسئول ممنوع الخروج کردن افراد نیست. البته گلشیفته فراهانی بخاطر بازی در فیلم هالیوودی تذکر دریافت کرده بود. پس از این که شایعه‌هایی مبنی بر پیش آمدن مشکلاتی برای وی در ایران رواج پیدا کرد، ریدلی اسکات کوشش کرده بود با تغییراتی در فیلمنامه شرایطی را بر اساس قوانین ایران رعایت کند تا فیلم مشکلی برای گلشیفته فراهانی ایجاد نکند.در تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۰۸ میلادی، گل‌شیفته فراهانی در مصاحبه با روزنامه آمریکایی دیلی نیوز گفت: «این فیلم برای من دردسرهای زیادی ایجاد کرد. گذرنامه من را توقیف کردند و چندین بار از طرف وزارت اطلاعات بازجویی شدم. نهایتا قاضی دادگاه انقلاب اعلام کرد که باید ابتدا فیلم را ببیند تا نهایتا حکم قضایی را برایم صادر کند.

گلشیفته فراهانی در مراسم اکران فیلم مجموعه دروغ‌ها بدون حجاب اسلامی مرسوم در جمهوری اسلامی و با لباسی که دست‌ها، پاها و موی سر او را نپوشانده بود، بر روی فرش قرمز حضور یافت. این حضور موجب واکنش‌هایی در مجامع مختلف گردید.همچنین ویدئویی از شرکت وی در این مراسم و مصاحبه‌ای با این بازیگر در وبسایت یوتیوب قرار گرفت که هم اکنون قابل بازدید است.

فیلم شناسی

  • سنتوری(1386)
  • دیوار (۱۳۸۶)
  • ارابه مرگ (۱۳۸۵)
  • سنتوری (۱۳۸۵)
  • نیوه مانگ (۱۳۸۵)
  • گیس بریده (۱۳۸۵)
  • میم مثل مادر (۱۳۸۵)
  • یک ذره امید (۱۳۸۵)
  • به نام پدر (۱۳۸۵)
  • ماهی‌ها عاشق می‌شوند (۱۳۸۳)
  • اشک سرما (۱۳۸۲)
  • بابا عزیز (۱۳۸۲)
  • بوتیک (۱۳۸۲)
  • جایی دیگر (۱۳۸۱)
  • دو فرشته (۱۳۸۱)
  • زمانه (۱۳۸۰)
  • هفت پرده (۱۳۷۹)
  • درخت گلابی (۱۳۷۶)
  • مجموعه دروغ ها (1387)

جوایز

  • برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر از بخش بین الملل شانزدهمین جشنواره فیلم فجر.
  • بهترین بازیگر بیست و دومین جشنواره فیلم فجر برای بازیهای خیره کننده اش در دو فیلم «بوتیک» و «اشک سرما» به انتخاب نویسندگان و منتقدان
  • برنده تندیس زرین هشتمین جشن خانه سینما برای بازی در فیلم «اشک سرما»

 

..........................................

 

گفتگو با پدر مادر شقایق فراهانی

 

«یك خانه زیبا، یك خانواده هنرمند و حرف های واقعی»؛ این كلمه ها همه چیزهایی است كه می توانم درباره این خانه و خانواده بگویم.
خانواده فراهانی در خانه ای زندگی می كنند كه به هر گوشه اش نگاه می كنی، یادی از یك نفر یا وسیله ای كه نشانی از یك خاطره باشد، می بینی. فهیمه خانم رحیم نیا زیاد اهل خاطره نیست اما بهزاد فراهانی همیشه در حرف هایش خاطره می گوید و می رود سراغ تاریخ. این خانواده ? فرزند دارد؛ شقایق، آذرخش و گلشیفته. اردشیر رستمی، فرزندخوانده شان هم در زندگی، آنها را همراهی كرده است.
شقایق و گلشیفته فراهانی فرزندان بزرگ و كوچك این خانواده اند كه در سینما حضور آشنایی دارند. آذرخش هم در زمینه موسیقی فعال است. این روزها، آذرخش تنها فرزند خانه است و طبقه دوم را مال خودش كرده. رحیم نیا و فراهانی جواب های تصنعی و غیرواقعی نمی دهند؛ حرف هایشان واقعی است؛ حرف هایی از زندگی، فرزندان و تئاتر. در پایان گفت وگو خانم رحیم نیا می گوید: «یادمان رفت از نقاشی بگوییم». رحیم نیا علاوه بر اینكه بازیگر تئاتر است، سال های طولانی است كه نقاشی می كشد.
? بیشتر، خاطره برایتان مهم است یا حالا؟
زیاد به خاطرات فكر نمی كنم؛ یادم هم نمی ماند. چیزی در گذشته بوده كه باعث شده امروز این جوری شود. من وقتی ندارم كه به خاطرات گذشته فكر كنم زمان با سرعت عجیبی می گذرد و من عقب می مانم. من سعی ام را می كنم تا جایی كه می توانم عقب نمانم ولی باز عقب می مانم. زمان برای من خیلی زود گذشته.
? شاید خوش گذشته كه فكر كرده اید سریع گذشته!
آن قدر عاشق زندگی بوده ام كه گذشت روزها را حس نكرده ام. من هنوز خودم را در ?-??سالگی احساس می كنم.
? چه حسی بوده كه هنوز همراهتان است؟
حس حركت، پویایی، آموختن و مفید بودن و احساس كردن.
? چقدر این حس از درون خودتان بوده، چقدر از خانواده؟
این حسی است كه از درون خودم می جوشد و به بقیه منتقل می شود. دیگران هم كمك كرده اند.
? خسته نشده اید؟
اصلا. نه حوصله ام سر رفته، نه خسته شده ام.
? روز كلافگی نداشتید؟
اصلا نبوده.
? تفریح هم زیاد می روید؟
چیزهایی كه من با آنها خوشحال می شوم شاید كوچك باشند، اما برای من مهم هستند. مثلا وقتی بهزاد برایم لیموترش می خرد، كه من در خانه لیموترش ندارم؛ همین خیلی مرا خوشحال می كند.
? هیچ وقت شده از مسائل مربوط به خودتان خوشحال شوید، جای اینكه فقط برای بقیه خوشحال شوید؟
بیشترین چیزی كه دوست دارم زمانی است كه تئاتر كار می كنم؛ فرقی هم برایم نمی كند كه تماشاچی باشد یا نه. زمان بازی كردن تئاتر، زیباترین لحظه زندگی من است.
? شما با خاطرات زندگی می كنید؟
فراهانی: ما نسلی هستیم كه ?? سال همه نیروی مان را گذاشتیم برای اینكه حاكمیت را عوض كنیم. دوران سختی را گذراندیم؛ خیلی سخت. برای بردن یك نمایشنامه روی صحنه رنج فراوانی می بردیم. با آروزهای روی هم تلنبار شده زندگی كردیم و به آرزوهایمان نرسیدیم. همیشه تداعی ها با من راه می روند. از این سال ها می گذرم و به كودكی ام می رسم. هیچ هنرمندی نمی تواند كودكی اش را كه بخش مهمی از خاطرات است فراموش كند؛ اصلا نشئگی لحظه های كودكی، فراموش شدنی نیست؛ آزادی افزون، مهربانی فراوان، مسئولیت و وظیفه كمتر.
? چه چیزی بیشتر از همه شما را به هم پیوند می دهد؟
(رحیم نیا به فراهانی نگاه می كند و لبخند می زند.)
فراهانی: همین؛ لبخندش را دیدی؟ همین لبخند.
رحیم نیا: هدف زندگی ما مشترك است. چیزهایی كه دوست داریم مشترك است اما روش هایمان فرق دارد.
? غیر از كار.
رحیم نیا: مسئله كار نیست. ما بیشتر برایمان رشد فرهنگی و انسانیت مهم است؛ هم برای خود ما، هم اطرافیانمان. من بیشتر معتقد به دیده شدن هستم تا تئوری و حرف زدن. محبت هم دیدنی است.
? نقش بچه ها در این رابطه چه بوده؟
این پیوند را بیشتر از همه بچه ها حفظ كردند. من نمی دانم جاهای دیگر دنیا چه جوری است اما اینجا یك مسئله را تجربه كرده ام؛ حداقل در هر خانواده یك نفر باید از حق خودش بگذرد تا خانواده حفظ شود.
? و این فرد مادر است؟
اولین قربانی همیشه مادر است.
? برای شما هم این اتفاق افتاد؟
صددرصد. من خودم را ندیدم و هیچی نخواستم. من همیشه رنج بردم از اینكه چیزهایی كه دوست داشته ام انجام دهم، انجام نداده ام؛ این رنج همیشه با من بوده به طوری كه آگاهانه كاری كردم كه شقایق قربانی نباشد. بعد دیدم این كار در اجتماع بهش لطمه زد.
? اشتباه كردید؟
نه، اشتباه نكردم. من بچه هایم را آزاد بزرگ كردم؛ بچه هایی خلاق. اما به درد زندگی محدود نمی خورند.
? از كی احساس كردید در زندگی محو شده اید؟
این را حس نكردم، زندگی با من چنین كرد.
? از لحظه ورود بچه ها؟
از لحظه ای كه شقایق در من زاده شد. من را برای بارداری كنار گذاشتند. من نمی خواستم حذف شوم، ولی شدم. همین یك مسئله پیچیده است. من زمان را از دست دادم و اتفاقی كه باید برایم بیفتد، نیفتاد. من گلی را در جای خودم می بینیم و از این مسئله خیلی خوشحالم. این خوشحالی ? وجه دارد؛ یكی برای شخص گلی، یكی هم برای تجربه هایی كه باید می كردم و نشد. خیلی چیزها هم شقایق باید به دست می آورد كه نشد. امیدوارم شرایطی به وجود آید كه شقایق هم به خواسته هایش برسد او دختر بسیار خلاق و هنرمندی است گرافیست و طراح خوبی هم هست و زمینه خوبی برای كارگردانی دارد.
? چقدر این رنج را می دیدید؟
فراهانی: چیزی كه بر سر فهیمه آمد، ممكن است دلایل كوچكی درون خانواده داشته باشد اما بیشتر مسئله اش به بیرون مربوط می شود؛ وقتی فهمیدند باردار شده از كار اخراجش كردند.
? چه سالی بود؟
??. وقتی فهیمه اخراج شد، تنها راه زندگی، كوچ كردن بود. ما قرار گذاشته بودیم كه ادامه تحصیل بدهیم. خودم هم می خواستم بدانم جهان چطوری است. وقتی دگرگونی در این ملك احساس شد برگشتیم. یادم است تا سال?? من را در تئاتر شهر راه نمی دادند. ما را از جامعه تئاتری كنار گذاشتند. ما رفتیم تئاتر پارس كار اجرا كردیم. بعد دیدیم هیچ كاری نمی توانیم بكنیم. گفتیم بچه دار شویم. خوشبختانه تولد آذرخش و گلی روح تازه ای به زندگی مان بخشید. آن سال ها در موسسه نشر، كار ویراستاری و ترجمه انجام می دادم.
? با وجود فقر بچه دار شدید؟
ما همیشه امیدوار بودیم شرایط بهتر شود. سخت كوشی من در حدی بود كه دور از چشم فهیمه از شهری به شهر دیگر مسافر می بردم. در همین حال در زیرزمین یك خانه ساكن بودیم كه نه حق داشتیم موسیقی كار كنیم، نه حق داشتیم آواز بخوانیم. از یك سو فهیمه هنر را از دست داده بود، از سوی دیگر فقر فشار می آورد و از طرف دیگر در یك زیرزمین زندگی می كردیم.
? پس بچه برای شما فراتر از حضور بچه در یك زندگی معمولی بود؟
بله.
? چرا در فرانسه نماندید؟
چه فایده داشت؟ من از مهاجرت متنفرم.
رحیم نیا: بحث تنفر نیست.
فراهانی: من از غربت نشینی متنفرم.
رحیم نیا: می شد یك زندگی راحت در بعضی كشورها داشت اما چیزی كه در زندگی ما را خوشحال می كند، رابطه ما با اطرافیانمان است. فرانسه كه بودیم شب تا صبح خواب ایران را می دیدیم؛ خواب دوست ها و آشناهایمان را. همه چیز زیبا بود اما به ما تعلق نداشت و ما به آن جا تعلق نداشتیم.
? سهمی از خودتان آنجا نداشتید؟
رحیم نیا: خیلی خوب بود اما احساس كردیم زندگی ما موقتی است. زندگی اصلی ما درایران جریان دارد.
فراهانی: بعد هم كه برگشتیم مدارك فهیمه را بردم برای استخدام ولی استخدامش نكردند.
رحیم نیا: فرض كن استخدام هم می كردند؛
? تا بچه داشتم؛ با وجود بچه ها نمی شد كار كرد. مسئولیت بچه ها خیلی سنگین است. باید آگاهانه آنها را تربیت كرد.
? این تربیت آگاهانه باعث شده كه ? فرزند متفاوت داشته باشید؟
بچه ها وقتی به دنیا می آیند، هر كدام ذات خودشان را دارند. پدر و مادرها هم، هر چقدر به جلو می روند به خاطر تغییر آگاهی خودشان، رفتارشان عوض می شود. بچه های اول همیشه قربانی اند. كم كم پدر و مادرها یاد می گیرند اشتباهاتشان را تصحیح كنند. من در حالی كه بچه ها را شیر می دادم، دست دیگرم كتاب بود تا درباره آنها بخوانم. هم رفتار ما با آنها تفاوت داشت هم جامعه.
? ظاهرا این میان شرایط شقایق با بقیه متفاوت است.
شقایق، حاصل تضاد است. ? سالش بود كه رفتیم فرانسه. بعد برگشتیم ایران. بعد انقلاب شد. ?? سالش بود كه رفت آلمان، استرالیا و آمریكا. آذرخش و گلی بچه های انقلابند.
? تضاد در خانواده تان هم بود؟
بله، بهزاد از جامعه روستایی بود، من شهری. تضاد اول در خانواده ه ها بود. با شناخت از هم، این تضاد كمتر شد.
? فضای نوجوانی شما با فضای نوجوانی فرزندان تان متفاوت بود؟
رحیم نیا: من وقتی با بهزاد ازدواج كردم دانشجوی دانشكده هنرهای تزئینی بودم. تا آن موقع به تئاتر هم نرفته بودم. هیچ كس موافق كار تئاتر من نبود ولی شرایطم به گونه ای بود كه با وجود مخالفت ها جلو رفتم. پدرم ایران نبود و من با مادربزرگ و خاله ام زندگی می كردم. من رفتم، چون دلیل كارم را می دانستم.
? آنجا با هم آشنا شدید؟
بله. در گروه هنر ملی با هم آشنا شدیم. یك سال طول كشید تا تصمیم گرفتم با بهزاد ازدواج كنم. او خیلی متفاوت بود اما همه به شدت مخالف بودند. پدرم گفت یا بهزاد را انتخاب كنم، یا آنها را. من كه به انتخاب خود اطمینان داشتم بهزاد را انتخاب كردم و مطمئن بودم كه آنها هم روزی متوجه حقیقت خواهند شد.
? وقتی آقای فراهانی را انتخاب كردید، رابطه تان با خانواده تان چه شد؟
تا وقتی شقایق به دنیا آمد، با ما رابطه نداشتند. وقتی شقایق به دنیا آمد و دیدند ما زندگی خوبی داریم، نظرشان عوض شد.
? پس برای ازدواج، منطقی فكر نكردید؟
من با عشق ازدواج كردم.
? اشتباه نكردید؟
نه، من زندگی سختی را گذراندم. زندگی با بهزاد آسان نیست، چون آدم متفاوتی است و اگر شناخت درستی از شخصیتش نداشته باشی، زندگی برایت سخت می شود. بهزاد به اصولی كه به آنها معتقد است، بسیار پایبند است.
? چه اصولی؟
اصول اخلاقی و انسانی.
? ظاهرا نظم خانه را شما حفظ می كنید؟
بله، ولی شاید ویژگی مثبتی نباشد. من به نظم معتقدم. سعی كردم این نظم را به بچه ها هم آموزش دهم. درباره گلی موفق بودم. وقتی گلی به دنیا آمد از بهزاد خواستم دخالتی در تربیتش نكند.
? این نظم به تربیت خودتان برمی گشت؟
از بچگی طوری بزرگ شدم كه تابع نظم بودم. با ازدواج با بهزاد كم كم این حالت در من متعادل شد.
? سهم شما در تربیت بچه ها چه بود؟
فراهانی: در سال هایی كه فرصت كار نداشتیم، شب ها با آذرخش و گلی می رفتیم در كوچه پس كوچه های یوسف آباد قدم می زدیم. سعی می كردم علاقه به ادبیات و هنر را در وجود آنها بكارم.

? چه جوری؟
برایشان قصه می گفتم، خاطره تعریف می كردم.
? همبازی بچه ها نبودید؟
فكر كنم من این قدر كه با گلی، آذرخش و اردشیر فوتبال بازی كردم، هیچ پدری بازی نكرده.
رحیم نیا: و قایم موشك.
فراهانی: من و گلی یك طرف می ایستادیم، آذرخش و اردشیر طرف دیگر.
? چرا حرف هاتان درباره بچه ها را با شقایق شروع نكردید؟
شقایق در شرایط خاصی بزرگ شد. چیزی كه من به بچه هایم یاد دادم، سختكوشی، كمی غرور، یك كمی دشمن شناسی و عشق به مردم است. هرگز هم نگذاشتم هنردوستی در آنها بمیرد.
? هیچ وقت احساس نكردید كه كم وقت گذاشته اید؟
نه، یكی دو تا اشتباه تاریخی این وسط پیش آمد ولی من تلاشم را كردم. ما شقایق را به عشق آموختن كارگردانی حركات موزون به آلمان فرستادیم تا بعد به چكسلواكی برود و درس بخواند. وقتی به آلمان رفت، تنش های اتحاد جماهیر شوروی و چكسلواكی شروع شد. او دیگر نمی توانست به چكسلواكی برود. خاله شقایق پیشنهاد داد او به استرالیا برود. شقایق به استرالیا رفت، بعد هم آمریكا. سرنوشت شقایق هی عوض می شد. او باید می رفت چكسلواكی درس می خواند ولی نشد.
? به شانس اعتقاد دارید؟
نه.
? فكر نمی كنید شقایق بدشانس بوده؟
وقتی می گویید شانس، احساس می كنم به ساحت مقدس انسان توهین می كنید.
? شما به تراژدی اعتقاد ندارید؟
تحلیل من از تراژدی، به معنی سرنوشت نیست.
? شما چطوری وارد این حرفه شدید؟
شرایط خیلی پیچیده ای بود. من پدرم تعزیه خوان بود؛ نقش امام را می خواند. از ?سالگی در تعزیه بودم.
? وقتی وارد حرفه تئاتر شدید، طرد نشدید؟
نه، من ??سالم بود كه در رادیو و تئاتر كارم را شروع كردم؛ تئاتر را با سركیسیان شروع كردم. پدر و مادرم در روستا زراعت می كردند. اینجا با دایی ام بودم. بعد از مدتی دایی ام را هم ترك كردم. آدم مستقلی بودم.
رحیم نیا: خانواده بهزاد دوست نداشتند او وارد این كار شود.
فراهانی: پدرم می گفت یا معلم شو یا سرهنگ.
? شما چطوری وقت بچه ها را پر می كردید؟
رحیم نیا: روی میز ما همیشه پر از مداد و رنگ و كاغذ، قیچی، چسب و دفتر نقاشی بود. چیزی كه این میان خیلی مهم بود، مطالعه بود. وقتی بچه ها كوچك بودند برایشان كتاب می گرفتم و با هم می خواندیم. عاشق كتاب بودند. آذرخش وقتی كمی سنش بیشتر شد برای خودش كتاب می خرید و داستان می نوشت. اولین بار كه داستان هایش را خواندم، از شوق گریه كردم.
? دوست داشتید بچه ها چه كاره شوند؟
خیلی فكر نكردم؛ فقط سعی داشتم خلاق باشند.
? دوست نداشتید گلی موسیقیدان شود، نه بازیگر؟
اولش ناراحت بودم، چون خودم تجربه بدی از بازیگری داشتم؛ دوست نداشتم او اذیت شود...
فراهانی: كسی با مخالفتت جنگید؟
رحیم نیا: شقایق گلی را به سمت بازیگری سوق داد. بازیگری آن قدر جذاب است كه وقتی وارد شوی، ماندگارش می شوی. خودش می گوید كار موسیقی را هم ادامه خواهد داد.
فراهانی: برای دل تو نمی گوید؟
? بین بچه ها فرق هم گذاشته اید؟
رحیم نیا: فرق نه. من آرزو دارم بچه هایی كه هنوز نتوانسته اند خلاقیتشان را نشان دهند، زمینه بروز استعدادشان برایشان فراهم شود.
فراهانی: برای من بچه ها با هم هیچ فرقی ندارند؛ هیچ كدامشان هم به نظرم موفق تر از بقیه نبوده اند. شقایق در شرایط جنگ گلادیاتوری زندگی كرد و هنوز سرپاست. كار آذرخش هم واقعا خوب است.
بچه های من هر كدام در شرایط متفاوت اجتماعی بزرگ شدند. گلی به نسبت، شرایط آرامی را تجربه كرد. آذرخش در جنگ بزرگ شد. شقایق هم زندگی پیچیده ای داشت.
رحیم نیا: گلی شخصیتش به گونه ای است كه مرتب به آدم ابراز علاقه می كند. در شدیدترین گرفتاری ها باز به ما زنگ می زند، پیغام می گذارد، به دیدنمان می آید ونسبت به ما احساس مسئولیت می كند.
فراهانی:گاهی گلی یادداشت هایی برایم می گذارد كه تنم می لرزد. یادم است یك بار ?? تا قلب روی كاغذ كشیده بود و نوشته بود «بابا دوستت دارم». ابراز محبت شقایق و آذرخش به شكل دیگری است. من گاهی در وجود آذرخش محبت های پیچیده، خاص و عمیق دیده ام كه در كس دیگری ندیده ام. احساس های شقایق هم خاص خودش است. گاهی چیزهایی از شقایق می بینم كه یاد ??سالگی خودم می افتم. من از موفقیت گلی همان قدر خوشحال می شوم كه از موفقیت هر بازیگر دیگری هم خوشحال می شوم. موفقیت گلی برای من همان قدر دوست داشتنی است كه موفقیت باران كوثری یا ترانه علیدوستی.
? ازتان گله هم می كنند؟
رحیم نیا: خیلی زیاد. اگر پای حرف های آنها بشینید فكر می كنید ما بدترین پدر و مادر دنیا بوده ایم. گاهی اطرافیان به ما یادآوری می كنند كه خیلی هم پدر و مادر بدی نبوده ایم.
فراهانی: بگذارید یك مثال بزنم؛ یادم است آذرخش كوچك بود. یك دوچرخه داشت كه ?ساعت با آن دور حیاط چرخ می زد. وقتی بزرگ تر شد، تقاضای دوچرخه بزرگی كرد. ما نمی توانستیم برایش دوچرخه بگیریم.
? رحیم نیا: داشتیم، بهزاد به یك دلیل دیگر دوچرخه نگرفت.
فراهانی: آن موقع یوسف آباد زندگی می كردیم؛ خیابان های پرشیب با تقاطع های وحشتناك. اگر برای آذرخش دوچرخه می گرفتم، حتما در آن خیابان ها می مرد.
رحیم نیا: اشتباه بهزاد این بود كه به آذرخش دلیل نگرفتن دوچرخه را نمی گفت و هی می گفت می خرم.
? شما بیشتر، بچه ها را بیرون مدرسه به كلاس های مختلف مشغول می كردید؟
بچه ها را خیلی كلاس می گذاشتم. دكتر امیرحسین آریان پور محبت كردند و درباره آموزش بچه ها با من صحبت كردند. او به من گفت فرصت تجربه كردن محیط بیرون را برای بچه ها فراهم كن. برای من مهم نبود كه معدل كل ??شود یا ??؛ مهم این بود كه چیزی یاد بگیرند. آنها را به تئاتر، سینما، نمایشگاه های نقاشی، موزه ها، پارك ها و طبیعت می بردیم كاری كا مادرها امروز كمتر برای بچه هایشان انجام می دهند و سام، نوه عزیز ما هم از این جریان مستثنا نیست.
? به این ترتیب آداب مدرسه برای بچه ها سخت نبود؟
فراهانی: بعضی وقت ها بوده، گاهی نبوده.
رحیم نیا: درباره آذرخش خیلی اذیت شدم. وقتی از مدرسه به خانه می آمد؛ می دانستم خانه، تنها جایی است كه او می تواند خودش را خالی كند. گلی هم خیلی با من همراهی می كرد؛ در خانه منفجر می شد. طبعا باتوجه به روابط پدر و پسری، با پدرش هم خیلی حرف نمی زد. به همین ترتیب انفجارهای پدرش هم در خانه بود.
? به خاطر بچه ها رابطه تان تخریب نشد؟
در یك دوره زمانی شد. من با تمام وجود با بچه ها بودم. آن موقع زندگی ام لطمه زیادی دید.
? بعد ترمیم شد؟
رحیم نیا: تا حدود زیادی بله.
? اول گفتید بچه ها تأثیر مثبت گذاشتند، حالا می گویید منفی!
من می خواستم بچه ها سالم و آزاد بزرگ شوند؛ این سخت بود.
فراهانی: روابط عاطفی انسان ها در دوره های مختلف، متفاوت است.
ازلیت یك رابطه وقتی تثبیت شد مسائل كوچك پیش می آید. شاید گاهی درگیری پیدا شود ولی مهم نیست. من به این معنا رسیده ام كه تا ابد با این بانو زندگی كنم. یك بار به دلیلی در حمام بیهوش شد، اگر نرسیده بودم سرش به وان می خورد. من عزیزان زیادی را از دست داده ام ولی وقتی فهیمه بیهوش شد تازه فهمیدم اگر نباشد چه بلایی سرم می آید.
? اگر یك روز یكی از بچه ها بیاید خانه و بگوید كسی را اتفاقی كشته، چكار می كنید؟
فراهانی: خودم را به جایش معرفی می كنم.
? فداكاری؟
نه، این حركت یك پدر است؛ یك پدر واقعی و معمولی.

••••• جهت دیدن بقیه عکس ها به ((( ))) مراجعه کنید •••••

 

....................................................................
  • برچسب ها: بزرگترین و بروز ترین مرکز عکس بازیگران ایرانی، عکس بازیگران ایرانی، بازیگران ایرانی، عکس بازیگران، مرکز عکس بازیگران، بزرگترین مرکز عکس بازیگران، بزرگترین مرکز عکس بازیگران ایرانی، بروز ترین مرکز عکس بازیگران ایرانی، بروز ترین مرکز عکس، بازیگر زن، بازیگر مرد، بازیگران زن ایرانی، بازیگران زن، بازیگران مرد ایرانی، بازیگران مرد، عکس های گلشیفته فراهانی، عکس گلشیفته فراهانی، گلشیفته فراهانی، عکس های گلشیفته، گلشیفته، بیوگرافی گلشیفته فراهانی، عکسهای گلشیفته فراهانی، عکس های جدید گلشیفته فراهانی، عکسهای جدید گلشیفته فراهانی، عکس جدید گلشیفته فراهانی، فیلم جدید گلشیفته فراهانی،  
  • نویسنده : موزیکو تاریخ : دوشنبه 7 دی 1388 نظرات    ()

    ..........................................................................................................

    ..........................................................................................................



    تمامی حقوق مطالب و تصاویر برای سایت محفوظ است، نقل و استفاده از آنها در سایت ها و نشریات تنها با ذکر منبع مجاز میباشد.
    پشتیبانی و طراحی : axin